بیش از حد آب نخورید

پزشکان اغلب توصیه می کنند که افراد مقدار بیشتری آب بنوشند و به اثر آن بر سلامت و زیبایی پوست، کاهش میزان خستگی و کمک به تمرکز اشاره می کنند.
اما نوشیدن مقدار زیاد آب هم باعث ورم مغز و در نتیجه توقف اعمال حیاتی بدن از جمله تنفس می شود.

 

علت این است که آب پس از نوشیدن وارد عروق خونی بدن می شود. آب موجود در بدن وظیفه کنترل عناصر اصلی بدن از جمله نمک خون را برعهده دارد. به گفته پروفسور فارست مشاور شیمی آزمایشگاهی بیمارستان شفیلد، اگر میزان آب بدن بالاتر از حد باشد، میزان نمک موجود در خون کاهش یافته در نتیجه میزان نمک در سلول ها نیز کاهش می یابد. آب پس از خون- که رقیق شده- به ارگان ها منتقل می شود. پروفسور فارست از طریق یک مثال ساده قضیه را توضیح می دهد؛ «اگر آب نمک را روی پوست پیاز بریزیم، سلول های آن منقبض می شوند اما اگر مقدار زیادی آب نمک را در مجاورت آن قرار دهیم سلول های آن ورم می کنند. این ورم بیش از هرچیزی برای مغز مشکل ساز می شود. زیرا مغز در میان استخوان جمجمه قرار گرفته و با افزایش حجم به استخوان جمجمه فشرده می شود. این فشار فزاینده که به مغز وارد می شود می تواند موجب سردرد شود. در این فرآیند فشرده شدن مغز مناطق حیاتی که به عنوان نمونه کنترل تنفس را برعهده دارند از کار می افتند.
از علائم این اختلال گیجی و سردرد است. علائم معمولاً پس از نوشیدن مقدار زیاد آب به سرعت آشکار می شوند، اما اگر عمل جذب آب به آهستگی صورت بگیرد مدت بیشتری طول می کشد. نوشیدن چندین لیتر آب در زمان کوتاه می تواند باعث بروز این نوع مسمومیت شود. در این مورد به خصوص افرادی که از قرص های اکستازی استفاده می کنند در خطر هستند زیرا این مواد باعث ایجاد تشنگی زیاد می شود و هورمون هایی با اثر ضد دفع ادرار را فعال می کند. در نتیجه مقدار زیادی آب توسط فرد نوشیده می شود که کلیه ها نمی توانند آن را دفع کند. سالمندانی که دچار مشکل کلیه هستند هم ممکن است در این مورد در معرض خطر باشند. درمان هایی که برای این مشکل وجود دارند شامل خوراندن داروهای مدر به فرد برای تخلیه میزان اضافی آب و استفاده از داروهایی برای کاهش ورم مغز می شود. به گفته پروفسور فارست، مشکل اصلی، تشخیص دادن این نوع مسمومیت است. زیرا بیشتر بیماران به دلیل گیجی و سردرد ناشی از این بیماری اقدام به خوردن قرص های مسکن می کنند.

محققان می گویند آب یک ماده حیاتی برای کارکردهای اصلی بدن است و اصلی ترین وظیفه در دفع مواد زائد مثلاً دفع اوره را دارد. افراد به طور مداوم در حال دفع آب هستند در نتیجه باید مقداری آب به جای آن جایگزین کنند. در شرایط عادی بدن به یک و نیم لیتر آب در هر روز نیاز دارد، در هوای گرم یا فعالیت شدید باید میزان بیشتری آب خورد چون کم آبی بدن به مشکلات تنفسی، خستگی و مشکلات مثانه خواهد انجامید. اما بیش از حد آب خوردن هم می تواند فاجعه بار باشد.

منبع خبر: روزنامه کیهان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد